کد خبر: 1224963
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
چهارمین وتو از ۷ اکتبر
چین به وتوی امریکا واکنش نشان داد و آن را ناامیدکننده خواند و خواچونینگ، سخنگو و دستیار وزیر امورخارجه چین در شبکه اجتماعی ایکس آن را برای بشریت غم‌انگیز خواند و نوشت: «پکن و اکثریت کشور‌ها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.» نماینده روسیه در سازمان ملل واکنشی تند و تیز به آن نشان داد وگفت: «شرم بر امریکا بابت مانع شدن در برابر اراده بین‌المللی، زیرا امریکا و اسرائیل در حال برهم زدن روند تاریخ هستند.»
جوان آنلاین: امریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت را وتو کرد تا اراده جامعه بین‌المللی برای تحقق بخشیدن بخشی هرچند کوچک از حاکمیت فلسطین، همچنان در تعلیق بماند. ۱۲ دولت، به قطعنامه عضویت فلسطین رأی مثبت دادند، انگلیس و سوئیس با رأی منفی به استقبال آن رفتند و امریکا از حق وتوی خود برای آن استفاده کرد. نماینده روسیه در سازمان ملل گفته «شرم بر امریکا بابت مانع شدن در برابر اراده بین‌المللی.» 
 
به گزارش «جوان»، رأی‌گیری روز پنج‌شنبه به چهارمین رأی‌گیری بدل شد که از زمان عملیات حماس در ۷ اکتبر، امریکا از اختیار وتوی خود در شورای امنیت برای محافظت از اسرائیل در برابر قطعنامه‌ها استفاده می‌کند. فلسطین در حال حاضر وضعیت «ناظر غیرعضو» در سازمان ملل دارد که درخواست برای عضویت کامل آن، بایستی ابتدا به تصویب شورای امنیت و بعد به تأیید حداقل دو سوم اعضای مجمع عمومی برسد. فلسطین از سال ۲۰۱۲ عضو ناظر دائم سازمان ملل شده است؛ وضعیتی مثل واتیکان که به آن اجازه می‌دهد در جلسات سازمان ملل شرکت کند، اما در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ها و تصمیمات حق رأی ندارد. تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۱ (همان موقع که تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان عضو کامل یونسکو پذیرفته شد) تلاش برای عضویت کامل را هم شروع کرد، کوششی که امریکا آن را بی‌نتیجه گذاشت. حالا به فاصله ۱۳ سال از آن موقع، در کشاکش جنگ غزه و بحث‌های بین‌المللی برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی که امریکایی‌ها نیز در فضای بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آن را بار‌ها تأیید کرده‌اند، پنج‌شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل یک بار دیگر شاهد رأی‌گیری درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بود. تشکیلات خودگردان فلسطین دوم آوریل ۲۰۲۴، مجدداً درخواستی برای بررسی درخواست سال ۲۰۱۱ خود برای عضویت کامل در سازمان ملل ارائه کرد، که وتوی پنج‌شنبه شب امریکا مانع آن شد. هفته قبل اینترسپت با استناد به یادداشت‌های داخلی وزارت خارجه امریکا فاش کرده بود امریکا مخفیانه اعضای شورای امنیت سازمان ملل را تحت فشار قرار داده تا درخواست فلسطین برای عضویت کامل را رد کند. در یکی از یادداشت‌های وزارت خارجه امریکا که به طور خاص، خطاب به مالت (رئیس دوره‌ای شورای امنیت) و اکوادور و فرانسه نوشته شده، آمده بود: «ما از شما می‌خواهیم که از هیچ قطعنامه بالقوه شورای امنیت که پذیرش فلسطین را به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل توصیه می‌کند، حمایت نکنید.»
 
 واشینگتن: زود است
قطعنامه عضویت کامل فلسطین را الجزایر مطرح کرد و امریکا تنها کشور عضو شورای امنیت ۱۵ عضوی بود که به این قطعنامه رأی منفی داد. ۱۲ نفر از جمله روسیه، چین، فرانسه و ژاپن رأی مثبت دادند، در حالی که دو عضو (بریتانیا و سوئیس) رأی ممتنع دادند. امریکا به‌خصوص طی شش ماه گذشته، بعد از عملیات ۷ اکتبر حماس گفته که از راه‌حل دو دولتی برای کشمکش فلسطین و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند. رابرت وود، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل، در نشست پنج‌شنبه شب گفت که از زمان حملات ۷ اکتبر، پرزیدنت بایدن به صراحت گفته که صلح پایدار در منطقه تنها از طریق راه‌حل دو کشوری با تضمین امنیت اسرائیل حاصل می‌شود ولی او گفت که «واشینگتن بر این باور است که راهی جز مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد.» او قطعنامه شورای امنیت را «زودهنگام» خوانده که نمی‌تواند «برای مردم فلسطین دولت شود.» مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره گفته که وتوی امریکا نشان می‌دهد که واشینگتن سیاست «یا راه من یا هیچ» در قبال فلسطینی‌ها دارد. گیلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از اینکه تعداد زیادی از کشور‌ها از درخواست فلسطین حمایت کرده‌اند، ابراز ناامیدی کرد و گفت: «صرف نظر از عدم رعایت معیار‌های لازم برای عضویت فلسطین در سازمان ملل، متأسفانه اکثر شما تصمیم گرفتید که به ترور فلسطینی با یک کشور فلسطینی پاداش دهید. این بسیار غم‌انگیز است.» او گفته که این کار فلسطینی‌ها را بیش از پیش جسور و صلح را تقریباً غیرممکن می‌کند. 
 
 غم‌انگیز است
چین به وتوی امریکا واکنش نشان داد و آن را ناامیدکننده خواند و خواچونینگ، سخنگو و دستیار وزیر امورخارجه چین در شبکه اجتماعی ایکس آن را برای بشریت غم‌انگیز خواند و نوشت: «پکن و اکثریت کشور‌ها در کنار مردم فلسطین ایستاده‌اند.» نماینده روسیه در سازمان ملل واکنشی تند و تیز به آن نشان داد وگفت: «شرم بر امریکا بابت مانع شدن در برابر اراده بین‌المللی، زیرا امریکا و اسرائیل در حال برهم زدن روند تاریخ هستند.» وزارت امور خارجه عربستان سعودی با اظهار تأسف از ناکامی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این سازمان تأکید کرد ممانعت بر سر این امر به تقویت سرکشی اسرائیل و ادامه نقض قوانین بین‌المللی می‌انجامد. وزیر امور خارجه ایرلند هم در واکنش به وتوی امریکا اعلام کرد که از نتیجه رأی‌گیری در شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ناامید هستم. به گفته وزیر امور خارجه ایرلند، کشورش از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند و اکنون زمان آن فرا رسیده است که فلسطین جایگاه شایسته خود را در میان کشور‌های جهان به دست آورد. نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز اعلام کرد که ما استفاده ایالات متحده از حق وتو برای جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم می‌کنیم. ریاض منصور، فرستاده فلسطین در سازمان ملل، تلاش برای عضویت کامل را تلاشی «برای به دست آوردن جایگاه به حق ما در میان جامعه ملل» توصیف کرد. همچنین نماینده الجزایر اعلام کرد که شکست پیش‌نویس قطعنامه پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باعث شرمندگی دائمی سازمان ملل خواهد شد. سفیر اندونزی ضمن تشکر از الجزایر برای طرح کردن قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، گفت که کشورش از آن حمایت می‌کند و معتقد است که عدم عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل در تناقض با ماهیت این نهاد بین‌المللی است. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بسیار مایه تأسف است که برای ممانعت از اراده بین‌المللی آشکار در زمینه پیوستن فلسطین به سازمان ملل به عنوان یک عضو کامل، از حق وتو استفاده شود.»
برچسب ها: فلسطین ، اسرائیل ، امریکا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سوادکوهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
0
0
سیاست آمریکا دست چدنی با روکش مخملی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار